Pengawal Keselamatan Kondo Ganggu Wanita Dalam Lif!!


KUALA LUMPUR: Satu kejadian seorang wanita diserang oleh pengawal keselamatan di sebuah kondominium di tempat beliau tinggal telah menimbulkan persoalan tentang integriti kakitangan diambil bekerja untuk melindungi penduduk.

Wanita itu teah diesrang oleh pengawal keselamatan tersebut semasa beliau baru keluar dari dalam lif pada bulan lepas.

Beliau menceritakan pengalaman pahit tersebut di sidang akhbar bersama pengerusi Perkhidmatan dan Aduan Awam Jabatan MCA, Datuk Seri Michael Chong pejabat semalam, beliau yang merupakan pelajar kursus kosmetik berkata pengawal tersebut mengikuti beliau ke dalam lif hingga naik ke tingkat pertama.

"Saya mula mengesyaki sesuatu apabila dia tidak menekan sebarang butang tetapi sebaliknya berdiri di belakang saya," katanya.

Rasa tidak selesa, dia berpindah untuk berdiri di sebelah lelaki yang memakai jaket pengawal keselamatan supaya dia dapat melihat apa yang dia lakukan sebagai lif itu naik ke tahap enam, di mana beliau tinggal bersama ibu saudara beliau.

"Apabila pintu dibuka, lelaki itu tiba-tiba meraih saya dari belakang dan meletakkan tangannya ke atas mulut saya ketika cuba untuk mengheret saya kembali ke dalam," katanya.

Selepas ditarik pengawal tersebut beliau cuba melepaskan diri dan menjerit sekuat hati supaya ibu saudaranya dengar selain meronta-ronta supaya dilepaskan.

Pengawal tersebut melarikan diri melalui tangga selepas ibu saudaranya mangsa terdengar jeritan wanita itu semasa memasak telah bergegas keluar untuk membantu.

Berikutan kejadian ini mereka telah melaporkan kejadian tersebut kepada pejabat pengurusan kondominium tetapi pihak kondominium tidak mempunyai sebarang maklumat tentang suspek dan dia baru bekerja seminggu itupun selepas dicadangkan oleh salah seorang penghuni kondominium tersebut.

Mereka juga membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah pada hari yang sama.

Mangsa yang mengalami trauma dengan serangan itu, berkata dia kini menghadapi kesukaran untuk tidur pada waktu malam dan sentiasa takut setiap kali dia bersendirian.

Chong berkata pengurusan kondominium itu mungkin tidak mengikut prosedur standard operasi (SOP) dalam pengambilan pengawal keselamatan.

"Ia bukan mengenai sama ada pengawal adalah tempatan atau asing. Apa yang penting ialah pengurusan yang sepatutnya dipenuhi SOP untuk memastikan keselamatan penduduk di kondominium itu"

"Saya bersyukur kerana dia tidak mengekalkan sebarang kecederaan serius tetapi kami akan menyiasat perkara ini secara serius supaya ia tidak berlaku lagi di tempat lain," katanya.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya Komisioner Khairuldin Saad mengesahkan menerima laporan itu dan berkata, polis telah mengenal pasti pengawal keselamatan dan kes itu kini disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul kehormatan.

isu terkini

0 Response to "Pengawal Keselamatan Kondo Ganggu Wanita Dalam Lif!!"

Post a Comment